Sunday, April 21, 2013

Kalau ingin sertai MLM

Saya banyak ditanya oleh peserta program keusahawanan, "bagaimana saya ingin pastikan saya ikuti peluang bisnes yang bagus dan tidak kena tipu lagi?"

Saya yakin ramai yang ingin menjalankan bisnes. Namun tidak pasti menghadapi realiti ini. Saya kongsikan panduan ringkas.

  1. Kalau berkaitan dengan partner, pastikan dua-dua melabur pada kadar sikit dahulu. Jangan tiba-tiba besar, walaupun sudah kenal lama. Apabila melibatkan wang, ada yang sanggup putus kawan. Ayat mudah saya "jom buat bisnes modal RM 100 seorang". Kalau partner kata: "apa boleh buat dengan jumlah itu," ia menunjukkan si partner tidak cukup modal intelek dan emosi untuk berbisnes. Mungkin apabila diberi RM 5000 pun, bisnes masih tidak jalan. 
  2. Kalau ada peluang MLM suruh masuk ahli dan dikatanya nanti dapat banyak pelanggan, tanya soalan pada orang itu "mana email atau no telefon pelanggan?" Kalau dia kata, 'eh manalah aku ada. Kena carilah..."

    Kalau itu jawapannya, jangan mudah percaya janji manis masuk sebagai ahli MLM. Semak dulu ketua itu akan follow up dan membantukah kita ketika bangun dan jatuh. Semak orang sebelum itu. Kalau belum ada track record, risiko lebih tinggi. Semak 9 blok dalam model bisnes yang dicadangkan itu. Kalau kita ragu-ragu dengan mana-mana blok tersebut, tanya. Kalau segan untuk tanya, jangan segan untuk menanggung risiko produk yang tersadai di rumah.

No comments:

Post a Comment