Sunday, August 26, 2012

Customer Value Map

Artikel lanjut dalam bahasa Inggeris ada di sini http://www.businessmodelalchemist.com/2012/01/the-customer-value-canvas-v-0-8.html . Saya bertujuan untuk menyampaikan mesej penting daripada artikel asal di atas.

Salah satu cabaran dalam menggunakan Business Model Canvas ialah adakah apa yang kita ingin sampaikan (value proposition) kepada pelanggan itu benar-benar diperlukan oleh pelanggan ? Atau ia hanya teori dalam minda atau dalam dewan atau ketika berborak-borak sahaja?


Kebiasaannya, seorang ahli bisnes atau yang ingin memulakan bisnes, sering hadir dengan idea 'meletup-letup'. Minda kita memang bersifat begitu. Ketika mendapat 'mentol', ia penuh tenaga. Ia rasakan bahawa ia ingin dilaksanakan pada masa itu juga - tanpa tangguh. Sebenarnya, apabila ada idea baru, ia perlu 'dimatangkan'. Bagaimana ia dimatangkan ? Biarkan ia beberapa jam atau beberapa hari. Atau lebih baik kalau ia dapat didiskusikan dengan rakan atau pasangan terdekat.

Jika ia masih lagi 'bertenaga', boleh diteruskan usaha tersebut. Kalau tidak bertenaga, tidak semestinya idea itu tidak bagus - namun ia ada kaitan dengan stamina diri kita sendiri yang mungkin tidak mampu membawa jauh idea tersebut.

Elak buang atau terima idea awal-awal

Bagi mengelakkan kita mudah untuk buang atau terima awal-awal, perlu ada tool  untuk menyaring samada apa yang kita fikirkan itu benar-benar real atau ia hanya bayangan produk yang digilai pelanggan - rupa-rupanya pelanggan tiada atau sedikit.

Nama tool tersebut ialah Customer Value Map.

Dalam Business Model Canvas, blok yang amat dititikberatkan ialah Value Proposition dan Customer Segment.

Secara ringkas, Value Proposition adalah idea kita. Customer Segment ialah pelanggan yang kita bayangkan akan membeli produk kita.

Apabila melaksanakan aktiviti Customer Value Map, kerja yang ingin disiapkan oleh pelanggan disemak semula. Adakah benar kerja mereka ada masalah, dan benarkah masalah itu perlukan bantuan luar.

Sebagai contoh, kalau seorang usahawan mengenalpasti ramai yang ingin buat program cuti sekolah di surau atau masjid. Benarkah ada masalah ? Ya, berdasarkan beberapa orang yang mengeluh susah untuk melaksanakan aktiviti tersebut kerana sumber pelbagai yang diperlukan. Jadi kalau Usahawan A mengenalpasti ini ialah masalah, ia akan cuba hadir dengan penyelesaian. Ia mungkin dalam bentuk program yang sesuai untuk remaja, membantu AJK mengendalikan program dan banyak lagi idea.

Namun bagaimana kita tahu penyelesaian itu diperlukan atau tidak ? Customer Value Map ini akan membantu secara praktikal mendapatkan feedback daripada klien. Kalau kita berikan solusi program yang berpatutan, mungkin surau yang ada duit setuju. Namun surau yang tiada duit, mereka tidak merasakan itu sebagai penyelesaian malah ia dianggap makin membebankan. Jadi Customer Segment untuk Value Proposition : memudahkan buat program cuti sekolah dengan produk program itu tadi hanya sesuai untuk AJK Masjid di Bandar bukan di kampung-kampung.

Untuk di kampung, mungkin penyelesaian: ajar cara kendalikan program dengan menggunakan sumber di sekitar itu lebih berbaloi dan dialu-alukan.

Dengan melaksanakan Customer Value Map dalam pasukan / bisnes sendiri dan diusahakan untuk bertemu bakal pelanggan, akan menjadikan sesuatu produk itu lebih real untuk dibeli berbanding hanya dibayangkan sahaja dalam perbincangan meja kopi.

No comments:

Post a Comment