Monday, September 3, 2012

Apa model bisnes? Mengapa penting?

Seorang pensyarah mempunyai 2 biji rumah. Sebiji didiaminya. Sebiji lagi ingin dijadikan sumber income tambahan seperti mana banyak dibuat orang.

Model bisnes 1: beliau ingin sewakan rumah dengan RM 450 sebulan.

Setelah kami berbincang, kami hadir dengan pilihan seterusnya:

Model bisnes 2: beliau tambah sedikit alat dan jadikan ia homestay kerana lokasi rumah tersebut dekat dengan universiti dan pantai. Sudah tentu ramai yang perlukan penginapan ketika melawat anak, menghadiri seminar sambil berjalan ke pantai. RM 150 sehari, jika disewa 3 hari sudah sama dengan pendapatan dengan Model Bisnes 1.

Si pensyarah tersebut bersetuju dengan model bisnes 2.

Dalam contoh lain, seorang trainer mempunyai model bisnes ini:

Model bisnes 1 trainer: Cari pelanggan dan sampaikan. Kadar ialah min RM 1500 sehari. Kalau dapat 5 hari, pendapatan ialah RM 7500.

Model bisnes 2 trainer: Cari pelanggan dan latih trainer lain serta kumpulan event manager  yang lain. Kalau dapat training 5 hari, pendapatan RM 7500. Apabila ada event manager untuk uruskan program lain, beliau boleh dapat tambahan pendapatan tanpa perlu bersusah payah mencari program. Kerana ia adalah latihan dan bukan ceramah, beliau boleh dibayar RM 3000 sehari.

Antara Model bisnes 1 dan 2 trainer di atas, kita akan nampak bahawa pilihan kedua melibatkan inovasi dalam melaksanakan bisnes latihan.

No comments:

Post a Comment